Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliğinde 02 Mart 2018 tarihinde değişiklikler yapılmıştır. Genel olarak sağlık çalışanlarını ilgilendiren maddeler şöyle özetlenebilir:
1-) Öncelikle Yönetmeliğin adı değiştirilmiş ve bağlı kuruluşlar ibaresi metinden çıkarılmıştır.
2-) Eşi zorunlu yer değiştirmeye tabi personelin eşi olan sağlık çalışanları da eşlerinin görevlendirilmesine bağlı olarak geçici görevlendirme isteyebilecekler. Bunlardan eşi yurtdışında en az 6 ay süre ile görevlendirilen sağlık çalışanı istediği yere eşinin görev süresi boyunca geçici olarak görevlendirilebilecek.
3-)663 sayılı KHK’nın 42 nci maddesi çerçevesinde sözleşme imzalayan personelin eşleri, talepleri hâlinde sözleşme süresi ile sınırlı olmak kaydıyla eşlerinin bulunduğu yere geçici olarak görevlendirilebilecek. Ancak stratejik personelin bu fıkraya istinaden görevlendirilebilmesi, için eşinin il ve ilçe sağlık müdürü, başkan, başkan yardımcısı veya başhekim olarak sözleşme imzalamış olması gerekecek.
4-)Kamu kurum ve kuruluşlarında sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfından bir unvanda çalışmış olup bu görevlerinden çeşitli nedenlerle ayrılmış olanlar Bakanlığın aynı hizmet sınıfı kadrolarında yeniden göreve başlatılabilecek.
5-) Terör eylemleri nedeniyle zarar görenin yakınlarının istedikleri yere atanabilmesi için zarar görenin erbaş ve er olma şartı kaldırıldı. Bu değişiklik ile zarar terör eylemleri nedeniyle zarar görenin görev ve unvanına bakılmaksızın şehit ve gazi yakınlarına atanma hakkı verilmiştir.
6-)Devlet hizmeti yükümlüsü iken eşi vefat eden, eşinden boşanan veya eşinin emekliye ayrılması nedeniyle atanma taleplerinde Devlet hizmeti yükümlülüğü süresinin bitimine müteakip en geç iki ay içerisinde yapılması halinde bir yıllık süre şartı aranmayacaktır. Bu yeni bir düzenleme olup bu durumdaki birçok mağdur kişiyi ilgilendirmektedir.
7-)Eşi kamu görevlisi olmayan stratejik personelin ataması tekrar düzenlenmiş durumda, buna göre; Stratejik personel için bu madde kapsamında atabilmesi için eşinin sosyal güvenlik prim ödeme gün sayısının 1440 gün olması gerekiyor. Ancak bu kapsamda atanma talebinde bulunabilmek için devlet hizmet yükümlüsü olmamak gerekiyor. Devlet hizmet yükümlülüğü devam ettiği sürece bu madde kapsamında atanma talebinde bulunamayacak. Yine bu madde kapsamında ataması uygun görülen personelin ayrılış işlemleri, üç ayı geçmemek üzere yerine atanan personelin görevine başlamasına müteakip yapılacak.
8-)Müracaat sınırlamaları başlıklı 30. maddede aday memurların atanma taleplerini yasaklayan 5. fıkra yürürlükten kaldırılmıştır. Böylece aday memurlar da adaylıkları süresince atanma taleplerinde bulunabilecektir.
9-)Yönetmeliğe yeni bir atama şekli eklenmiştir. Çalışma süresine bağlı yer değiştirme başlıklı 31/A maddesine göre 5. ve 6. hizmet bölgelerinde belirli bir süre çalışan sağlık çalışanları çalışma süresine bağlı olarak atanma talebinde bulunabileceklerdir.
10-) Sendikamızın değerlendirmesine göre Yönetmelik değişikliğinde özellikle aile hekimliğinde ve sözleşmeli olarak çalışanlarla ilgili önemli bir olumsuzluk vardır. Yönetmeliğe yeni eklenen 31/A maddesinin 3. fıkrası şöyle düzenlenmiştir:
(3) 6 ncı hizmet bölgesi ile 5 inci hizmet bölgesi dışında aile hekimliği ve sözleşmeli olarak geçirilen süreler ile aylıksız veya ücretsiz izinli olarak geçirilen süreler, çalışma süresinden sayılmaz. 6 ncı hizmet bölgesinde geçirilen süreler 5 inci hizmet bölgesi süresinden sayılır.” |
Yönetmeliğin bu düzenlemesinden Bakanlık aile hekimliğinde ve sözleşmeli olarak çalışanlarla ilgili yine bir karışıklığa imza atmış durumdadır. Yönetmeliğin bu maddesi okumaya bağlı farklı anlamalar içerebilmektedir. Cümle sonundaki “çalışma süresinden sayılmaz” ibaresi aile hekimliğinde ve sözleşmeli olarak çalışanları endişe içinde bırakan bir ibare olmuştur. Değerlendirmemize göre buradaki çalışma süresi 5. ve 6. Hizmet bölgeleri dışındaki çalışmaların Yönetmeliğin 31/A maddesindeki çalışma süresinden sayılmaması ile ilgilidir. Ancak bu düzenleme ile aile hekimleri ve sözleşmeli çalışanların hak kayıplarının önüne geçilebilmesi için Bakanlığın bu düzenleme ile ilgili açıklama yapması gerekmektedir. Konuyla ilgili kavram karmaşasını ortadan kaldırmak için sendikamızca Bakanlığa yazılı başvuru yapılarak bilgi talep edilecektir.
Atanma talebinde bulunmak isteyen sağlık çalışanlarının, Yönetmeliğin en son değişiklikleri işlenmiş olan güncellenmiş haline aşağıdaki bağlantıdan ulaşarak veya Sendikamız hukuk otomasyon sisteminden bize ulaşarak durumlarını yeniden değerlendirmelerini tavsiye ediyoruz.
Yönetmelik değişikliği ile ilgili değerlendirmede bulunan Sendikamız Genel Başkanı Zekiye Bacaksız, “Bu değişiklikler ile tüm sağlık çalışanlarını yakından ilgilendiren böyle önemli bir Yönetmelik yine sendikaların ve sağlık meslek örgütlerinin görüşü alınmadan 4. kez değişmiş oldu. Bilinen odur ki bir mevzuat ne kadar çok değişiyorsa o kadar kötü hazırlanmış ve o kadar mağdur yaratmıştır. Sağlık emekçilerinin huzur ve güvenlik içinde görev yapmalarının en önemli dayanağı göreve başladıklarında, kendi talepleri olmaksızın, herhangi bir yere atanmayacaklarını bilmeleri ya da mazeret gerekçesi ile atanma istediğinde bunu karşılayan bir idarenin olmasıdır. Yıllardan beri “stratejik personel” sınırlaması ile parçalanmış aileler yaratan Bakanlık bu uygulamasına talepleri zorlaştırarak devam etmektedir. Bazı olumlu yönde değişikler olmakla birlikte halen Yönetmelikte sağlık emekçilerini mağdur eden düzenlemeler bulunmaktadır. Genel Sağlık-İş olarak bunların düzeltilmesi için gerekli girişimlerde bulunacağız.” dedi. Sağlık Bakanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin Güncel hali için tıklayınız