Anayasanın
2. Maddesi ile, devletin temel özelliklerinden olduğu açıkça düzenlenen ‘’Hukuk
devleti’’, Anayasa Mahkemesince ‘’insan
haklarına dayanan, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren eylem ve
işlemleri hukuka uygun olan, Anayasa’ya aykırı durum ve tutumlardan kaçınan,
yasaların üstünde yasa koyucunun da bozamayacağı temel hukuk ilkeleri ve
Anayasa’nın bulunduğu bilincinde olan devlet’’
şeklinde tanımlanmaktadır.
Hukuk
Devletinin gerçekleşmesinde en önemli ilke ise, ‘’Hukuki Güvenlik’’ ilkesidir.
Hukuki güvenlik, devletin koyduğu
normların öngörülebilir olmasını,
bireylerin tüm işlem ve eylemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de
yasal düzenlemelerinde bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınması şeklinde
tanımlanmaktadır.
02.11.2011 tarih
ve 28103(mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 663 s.
KHK ile ‘’Sağlık Bakanlığı merkez,
taşra ve döner sermaye kadrolarına atanmış
olan ve kadroları iptal edilen personelden Teftiş Kurulu Başkanı,
Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Müstakil Daire Başkanı, Bakanlık Müşaviri,
Daire Başkanı, Özel Kalem Müdürü, Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri,
Başkan Yardımcısı, Döner Sermaye Merkez Müdürü, İl Sağlık Müdürü, İl Sağlık
Müdür Yardımcısı, Şube Müdürü ile Müdür ve Müdür Yardımcısı unvanlı
kadrolarda bulunanların görevleri, bu maddenin yayımı tarihinde sona erer.’’ Denilerek; Bakanlık bünyesinde alıntıda sayılan
görevleri yapanların görevleri re’sen sona erdirilmiş; bu kişilerin bir gecede kadro ve görev unvanlarını kaybetmeleri
sağlanmış; yine bunların ‘’Araştırmacı Kadrosuna Atanmış sayılmalarına’’, Anayasa’nın
2. Maddesinde düzenlenen ‘’Hukuk Devleti’’ ve ‘’Hukuki Güvenlik İlkesine’’
aykırı şekilde, karar verilmiştir.
Her ne kadar ilk başta
‘’Araştırmacı Kadrolarına Atanan kişilerin’’ mali ve özlük haklarının
korunacağı düzenlenmiş ise de, daha sonra çeşitli kanuni düzenlemeler ile bu
kişilerin mali ve özlük hakları adeta gasp edilmiştir.
Nitekim 2014 ve 2018 yılında
yapılan düzenlemeler ile ‘’Araştırmacı’’ kadrosunda bulunanların Döner Sermaye
Ek ödemesi almalarının önü kesilmiş; ‘’Araştırmacıların’’ ek göstergeleri
belirsiz bırakılarak keyfi uygulamaların önü açılmış, 5 ve 6. Dönemde yapılan
‘’Sağlık ve Sosyal Hizmet Koluna ilişkin Toplu Sözleşmelerde’’ araştırmacılar
kapsam dışında bırakılmış, Döner Sermaye Ek ödemesi alamayacaklarına ilişkin
kanun düzenlemesi sebebiyle, Taban ve teşvik ek ödemesi almalarının da önü
kesilmiş bulunmaktadır.
Devlet
Memurlarının bir gecede kadro ve unvanlarından yoksun bırakılarak, tek bir
düzenleme ile başkaca kadro ve ünvanlara atanmaları, üstelik bu yapılırken
‘’Kazanılmış haklara saygı gösterileceği’’ düzenledikten sonra buna ilişkin
düzenlemeleri yürürlükten kaldırarak veya değiştirerek memurların mağduriyetine
sebep olunması, Anayasa’nın 2. Maddesinde düzenlenen ‘’hukuk devleti’’ ve
‘’hukuki güvenlik’’ ilkelerine açıkça aykırıdır.
Bu aykırılığın
giderilmesi amacıyla, Sağlık Bakanlığından 663 s. KHK gereğince ‘’Araştırmacı’’
kadrosuna atanan veya atanmış sayılan kişilerin; bu kadrolara atanmadan önceki
kadrolarına ait mali ve özlük haklarının tamamından yararlandırılması(ilgili
atama işlemi hiç yapılmasaydı sahip olacakları mali haklara kavuşturulmaları),
bu kişilerin atanmalarını takip eden süreçte yapılan ve kapsam dışında
bırakıldıkları mali ve özlük haklarına ilişkin tüm iyileştirmelerden
yararlandırılmaları, 7. Dönem toplu sözleşme kapsamında ‘’Sağlık ve Sosyal
Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme’’ kapsamına dâhil edilmeleri, Taban ve
Teşvik Ödemesi alabilmelerinin önünün açılması, bu kişilerin ek göstergelerinin
açık şekilde düzenlenmesi talep edilmiştir.
Dr. Derya Uğur
Genel Sağlık-İş Genel Başkanı