Ü
Y
E
L
İ
K

Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü’nün Entegre İlçe Hastanesi Bünyesindeki Entegre Aile Hekimliği Birimleri konulu 81 il valiliğine yazmış olduğu yazı hakkında

Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü’nün Entegre İlçe Hastanesi Bünyesindeki Entegre Aile Hekimliği Birimleri konulu 81 il valiliğine yazmış olduğu yazı hakkında Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü’nün Entegre İlçe Hastanesi Bünyesindeki Entegre Aile Hekimliği Birimleri konulu 81 il valiliğine yazmış olduğu yazı hakkında

Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü’nün Entegre İlçe Hastanesi Bünyesindeki Entegre Aile Hekimliği Birimleri konulu 81 il valiliğine yazmış olduğu yazıda entegre ilçe hastanesi bünyesinde nöbet hizmetleri karşılığı farklı katsayıdan faydalanan aile hekimliği birimlerinin talepleri üzerine hastane başhekimliğinin görüşü ve İl Sağlık Müdürlüğü’nün uygun görüşü ile entegre sağlık hizmeti kapsamından çıkarılarak normal birim statüsüne çevrilebilmesine olanak sağlanmıştır.

Bilindiği üzere entegre ilçe devlet hastanelerinde, aile hekimliği birimleri olağan birinci basamak sağlık hizmetini sunmakla birlikte nöbet hizmetlerine katılmakta, bu aile hekimliği birimlerinin nüfus tavanı 2400 ile sınırlandırılarak ancak 96 saat nöbete katılmaları halinde kazançları normal statüde görev yapan aile hekimliği birimleriyle neredeyse denk hale gelmektedir.


Dolayısıyla entegre olmayan aile hekimliği birimlerin Tarama Takip Katsayısı 3500 nüfusa göre etki ederken entegre hastanelerde bulunan aile hekimliği birimlerinde 2400 nüfusa kadar etki etmekte, bu aile hekimliği birimleri aradaki 1100 kişilik katsayı etki etme nüfus farkı ve buna etki eden ödemeyi nöbet hizmetleri ile gidermek için ayrıca ek olarak 96 saat nöbet hizmetlerine katılmaktadır.

Müdürlüğün söz konusu yazısı ile söz konusu soruna esasen bir çözüm bulunmamış olup yalnızca entegre hastanelerde bulunan aile hekimliği birimlerinin talebi üzerine normal birim statüsüne çevrilmesinin yolu açılmış; buna şart olarak ise hastane başhekimliğinin görüşü ile İl Sağlık Müdürlüğü’nün uygun görüşünün verilmesi halinde mümkün olabileceği belirtilmiştir.
 
Dolayısıyla hastane başhekimliği, aile hekimlerinin entegre sağlık hizmeti sunumu kapsamında çıkarılması ile hastanedeki sağlık hizmeti sunumunun sekteye uğrayacağı yönünde görüş verirse ya da il sağlık müdürlüğü birimin normal birim statüsüne çevrilmesini uygun bulmazsa aile hekimliği birimi entegre sağlık hizmeti sunumu kapsamında yer almaya devam edecektir.
 

Aile hekimliği biriminin normal statüye geçirilmesinin uygun bulunması halinde aile hekimliği birimlerinde tavan nüfus 3500 olarak değerlendirilecektir. Ancak entegre devlet hastanelerinin bulunduğu ilçelerde her bir aile hekimine 3500 nüfus düşecek bir demografik yapı olmadığı düşünülmektedir. Entegre hastanelerin fiziki altyapısının uygun olması nedeniyle fazlaca aile hekimliği birimi açıldığı göz önünde bulundurulduğunda buralarda görev yapmakta olan aile hekimlerinin tavan nüfusa ulaşamayacakları düşünülmektedir. Dolayısıyla nöbet hizmetlerine katılmayan ve nüfusu artmayan, entegre sağlık hizmeti sunumu kapsamında değerlendirilmediği için de farklı katsayıdan yararlanmayan aile hekimliği birimlerinin kazançlarında düşüş meydana gelecektir.

Öte yandan aile hekimliği birimleri normal statüye geçirilen entegre devlet hastanelerinde mevcut nöbet hizmetlerinin nasıl sürdürüleceği, sağlık hizmeti sunumu için yeterli personel olup olmadığı muallaktır. Ancak entegre hastanelerde aile hekimliği birimlerinin de nöbet hizmetlerine dahil edilmesinden anlaşıldığı üzere bu hastanelerde yeterli personel bulunmadığından aile hekimliği birimlerinin de nöbet hizmetlerine katılması yoluna gidilirken 01.11.2024 tarihinde Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde yapılan değişiklik nedeniyle entegrelerde aile hekimliği birimlerinde yaşanan istifalara yine geçici çözümler arandığı anlaşılmaktadır.
 
Zira entegre hastanelerde bulunan aile hekimliği birimi kadrolarında Yönetmelik değişikliği ile 5 defa nöbet görevi yerine getirilmediğinde sözleşmenin feshedilmiş sayılması ve entegre aile sağlığı birimlerinde nüfusun 2400 ile sınırlandırılarak bu sayıyı geçen nüfusa sahip aile hekimliği birimlerine geçen sayı için ödeme yapılmaması düzenlemeleri karşısında entegrelerde bulunan aile hekimliği birimleri ayrıca dezavantajlı hale gelmiş, bunun sonucu olarak da entegrelerde yaşanan sürecin etkileri doğrultusunda yaşanan istifalardan çok daha fazlası entegrelerde yaşanmıştır.

Bununla birlikte entegrelerde normal birim statüsüne geçen aile hekimliği birimlerinin nöbet hizmetlerine katılması ihtiyari hale gelecek olmakla birlikte kazanç kaybını gidermek için nöbet hizmetlerine katılan aile hekimliği birimlerinin kazanç kayıplarının gönüllü olarak katıldığı nöbet hizmetleri ile giderilemeyeceği düşünülmektedir.

Çünkü aile hekimliği birimi talebi doğrultusunda normal statüde değerlendirildiği, hasta sayısında anlamlı bir artış olmadığı ve farklı katsayıdan da yararlanamadığı için aile hekimliği gelirine ek olarak yalnızca nöbet ücretleri alınacaktır.

Bu kapsamda yandaş sendika ve konfederasyonlar entegrelerde görev yapmakta olan aile hekimliği birimi çalışanlarının sorunlarını çözmüş gibi kamuoyunda algı yaratmaya çalışsa da Müdürlüğün ilgili yazısı 01.11.2024 tarihi itibariyle yürürlükte olan Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği’nin neden olduğu sorunların üzerini örtmek, Yönetmeliğin mevcut hali nedeniyle aile hekimliği biriminde çalışmaya devam edemeyecek olan sağlık meslek mensuplarından boşalan kadroları “cazip” hale getirmek adına atılan adımlardan başka bir şey değildir.

 Yazı İçin