Ü
Y
E
L
İ
K

Sağlık Bakanlığı Bütçe Harcamaları Şeffaf Değildir!

Sağlık Bakanlığı Bütçe Harcamaları Şeffaf Değildir! Sağlık Bakanlığı Bütçe Harcamaları Şeffaf Değildir!
Sağlık Bakanlığı 2019 yılı dönem sonu mali tabloları, Sağlık Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı internet sitesinde yayınlanmıştır. Sağlık Bakanlığı 2019 yılı faaliyet sonuçları tablosuna göre giderler toplamı 51.513.843.509,83 TL olurken,  net gelir toplamı ise 5.557.007.905,76 TL olarak gerçekleşmiştir. Sağlık Bakanlığının 2019 yılı harcamaları içinde personel giderleri 21.574.255.750,30 TL olarak ilk sırayı alırken, ikinci sırada 13.465.098.933,77 TL ile mal ve hizmet alım giderleri yer almıştır. Hizmet alımları için 2019 yılında yapılan harcama ise 12.476.089.627,31 TL’dir. Giderler toplamının 2.018.800.559,28 TL olduğu 2015 yılında mal ve hizmet alım giderleri 175.129.529,03 TL olarak tabloya yansımıştır. 2015 yılı faaliyet sonuçları tablosunda hizmet alımları için 38.416.421,42 TL harcama görünmektedir. 2015 yılında hizmet alımlarının tüm giderler içindeki oranı yüzde 1,9 olurken, 2019 yılında hizmet alımlarının tüm giderler içindeki oranı yüzde 24 olmuştur. 5 yılda Sağlık Bakanlığı bütçesinin dörtte birine ulaşan hizmet alımları içinde hangi kalemler bulunduğu merak konusudur. Örneğin mali tabloda görülmeyen kira giderleri, hizmet alımlarının içinde mi yer almaktadır? Hizmet alımı ödemelerindeki büyük artışın sebebi KÖİ modeli ile uygulamaya konulan Şehir Hastanelerine ve Sağlık Bakanlığı'nın hizmet binasına yapılan kira ödemeleri midir? Sağlık Bakanlığı 2019 yılı dönem sonu mali tablolarında gelirler bölümünde kira gelirleri yer alırken, giderler bölümünde kira giderleri başlığının bulunmaması yıllık ödemeleri milyar doları bulan şehir hastaneleri kira giderlerini sansürleme çabası mıdır?   Devletin sağlığa ayırdığı bütçe payı yıllar içerisinde artış gösterse de, bu artışın büyük ihaleler üzerinden mal ve hizmet alımına aktarıldığı görülmektedir.  Ve yine görülmektedir ki kamuyu zarara uğratan, yandaş şirketlere peşkeş çekilen ihaleler, sağlığa ayrılan bütçeyi yutmaktadır. 2019 Yılı Dönem Sonu Mali Tablolarında dikkat çeken bir diğer konu ise kar amacı gütmeyen kuruluşlara yapılan 139.939.600,57 TL transferler tutarı olmuştur. Kar amacı gütmeyen kuruluşlar hangileridir kamuoyuna açıklanmalıdır. Sağlık Bakanlığı bütçelerinin gerçekçi bir biçimde değerlendirilmesinin koşulları esas olarak;   kaynakların amaçlandığı gibi kullanılması ve hesap verebilirliğin güçlü tutulmasıdır. Sağlık Bakanlığı, sağlık iş koluna yönelik güvenilir, öncelik odaklı bütçe önerileri hazırlamak, sunmak ve tartışmak için kritik bir rol oynamalıdır. Bu yapılırken, demokratik kitle örgütleri, sendikalar, halk, yürütme ve yasama organlarıyla tam bir işbirliği şarttır. Genel Sağlık-İş olarak Sağlık Bakanlığını bütçe harcamaları konusunda şeffaf ve hesap verilebilir olmaya davet ediyoruz. Zekiye BACAKSIZ Genel Sağlık-İş Genel Başkanı