Ü
Y
E
L
İ
K

İl Sağlık Müdürünün “İkinci Kez” İmza Attığı “Yetki Gaspı” Niteliğindeki İdari İşlemin Yürütmesini Durdurduk!

İl Sağlık Müdürünün “İkinci Kez” İmza Attığı “Yetki Gaspı” Niteliğindeki İdari İşlemin Yürütmesini Durdurduk! İl Sağlık Müdürünün “İkinci Kez” İmza Attığı “Yetki Gaspı” Niteliğindeki İdari İşlemin Yürütmesini Durdurduk!
İzmir Aliağa Devlet Hastanesi kadrosunda uzman hekim olarak görev yapan Genel Sağlık-İş üyesi, 01.11.2021 - 31.12.2021 tarihleri arasında İzmir Çiğli Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde geçici olarak görevlendirilmiştir. Bu görevlendirme, İzmir İl Sağlık Müdürü tarafından “olur” şeklinde yapılmıştır. Bunun üzerine Genel Sağlık-İş tarafından hemen hukuki destek kararı verilmiş ve geçici görevlendirmenin yürütmesinin durdurulması ve iptali için İzmir 1. İdare Mahkemesi’nde dava açılmıştır. İzmir 1. İdare Mahkemesi tarafından yapılan yargılama sonucunda verilen karar ile Vali yerine, İl Sağlık Müdürü tarafından tesis edilen “geçici görevlendirme” idari işlemindeki “yetki gaspı” tespit edilmiş, söz konusu geçici görevlendirme idari işleminin iptaline karar verilmiştir. Söz konusu hukuka aykırı idari işlemin iptal edilmesinin ardından “aynı üyemiz” bu kez de, 01.08.2022 - 31.12.2022 tarihleri arasında İzmir Çiğli Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde “nöbet hizmetleri” vermek üzere görevlendirilmiştir. Genel Sağlık-İş tarafından derhal yine hukuki destek verilerek, söz edilen “nöbet hizmetlerinde görevlendirme idari işleminin yürütmesinin durdurulması ve iptali istemli davamız”, İzmir 5. İdare Mahkemesi’nde açılmıştır. İzmir 5. İdare Mahkemesi tarafından verilen kararda, “…Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, 5442 sayılı Kanun ile, ilde görev yapan memurların görev yerlerinin değiştirilmesi hususunda valiler yetkili kılınmış, bu yetkinin devrine ilişkin olarak herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir. İl idare şube başkanları yahut il müdürleri, görev alanına giren işlerde valiye karşı sorumlu kılınmış, bu kişilere sorumluluk alanlarında bulunan personelin atanması hususunda yetki verilmemiştir. Bu itibarla, sağlık teşkilatı bakımından il idare şube başkanının görev ve yetkisi; boş kadro bulunup bulunmadığı, ihtiyaç durumu, doluluk oranı, yatak kapasitesi gibi durumların tespiti ile personelin atanması hususundaki önerisinin valiliğin onayına sunulmasından ibaret olup atama ve/veya görevlendirme yönünde işlem tesisi valinin yetkisinde bulunmaktadır. …Bu durumda; 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu’nun 8. maddesinde, ilde görev yapan memurların, il içinde görev yerlerinin değiştirilmesinin/belirlenmesinin valiler tarafından yapılacağının emredici olarak düzenlenmesi ve valiye tanınan bu yetkinin devredilmesinin mümkün olmaması, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile de başka bir idari makama verilemeyeceği hususu dikkate alındığında, vali tarafından tesis edilmesi gerekirken yetkisi olmayan il sağlık müdürü tarafından tesis edilen dava konusu atama işleminde yetki unsuru yönünden hukuka uygunluk bulunmamaktadır. Ayrıca; uyuşmazlığa konu atama işleminden dolayı davacının ikâmetini değiştirmesinden kaynaklı muhtelif masraflara girebileceği yahut oturduğu muhit ile yeni atandığı görev yeri arasında yaşaması muhtemel ulaşım güçlüğü sebebiyle çalışma randımanı ile verimliliğinin düşebileceği hususları göz önüne alındığında telâfisi güç zararların ortaya çıkabileceğini de belirtmek gerekmektedir.” denilerek, dava konusu idari işlemin YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASINA karar verilmiştir. Kararı değerlendiren Genel Sağlık-İş Genel Başkanı Dr. Derya Uğur, “İzmir 5. İdare Mahkemesi, dava konusu edilen idari işlemin yürütmesinin durdurulmasına karar verirken, “idarenin yetkisiz işlem yaptığı, yetkisi olmayan İl Sağlık Müdürünün yaptığı işlemin, yani il içinde, bir uzman hekimi, geçici olarak görevlendirmesinin mümkün olmadığı, bu işlemi yapma konusunda Vali’nin yetkili olduğu, dolayısıyla işlemin yetkisizlik nedeniyle hukuka aykırı olduğu” sonucuna varmış ve hukuksuzluğu net olarak ortaya koymuştur. İl Sağlık Müdürlüğü “hukuka aykırı idari işlem tesis etme iradesini” gösterdikçe, Genel Sağlık-İş, bu iradenin karşısında durmakta, hukuka aykırı idari işlemler birer birer yürürlükten kalkmaktadır.  İzmir 1. İdare Mahkemesi kararı, bu türden hukuksuzluklara maruz kalan üyemiz olsun olmasın tüm sağlık emekçileri için önemli bir hukuki kazanımdır. Bu karar, bundan sonraki görevlendirmelerde, “idare tarafından uyulması zorunlu bir karardır.” Artık İl Sağlık Müdürleri, bu yetkiyi kullanamayacaklardır. Yetkisi olmamasına rağmen bu yetkiyi kullanan İl Sağlık Müdürleri de karşılarında Genel Sağlık-İş’i bulacaklardır. Genel Sağlık-İş, yılmadan, usanmadan, üyelerinin mağduriyetlerini giderecek hukuk mücadelesini vermeye devam edecektir. Nitekim somut olayda da böyle olmuş, verilen hukuk mücadelesi neticesinde kazanan yine sağlık emekçileri olmuş, zafer yine Genel Sağlık-İş’in olmuştur. Her zaman belirttiğimiz gibi Genel Sağlık-İş, hukuksuzluk neredeyse orada olacak ve üyelerinin yöneticilerden gelen her türlü haksız, hukuksuz ve sırf cezalandırma maksatlı sürgünleriyle mücadele etmeye devam edecek ve bu mücadelesinden asla vazgeçmeyecektir.” diye konuştu.