Bilindiği üzere ‘’Aile Birliği Mazeretine’’ bağlı yer
değişikliği; sağlık çalışanına hem Anayasanın 41. Maddesi hem kanuni
düzenlemeler hem de Sağlık Bakanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde
tanınmış bir haktır. Ancak Sağlık çalışanlarının bu mazeret sebebiyle yapılacak
olan yer değişiklikleri, sağlık çalışanının eşinin görev yaptığı bakanlığa göre
değişkenlik gösterebilmekte; bu değişkenlikler sebebiyle bir kısım sağlık
çalışanına tanınan kolaylıklar; geri kalan sağlık çalışanlarına tanınmamaktadır.
Bu durum ise, yönetmeliğin 20. Maddesinin 2. Fıkrasının ‘’a’’ bendi gereğince
Sağlık Bakanlığı ile ilgili bakanlıklar arasında konuyla ilgili olarak
imzalanan ‘’protokoller’’ arasındaki farklılıklardan kaynaklanmaktadır.
Nitekim, aile birliği mazeretine bağlı
yer değiştirme talepleriyle ilgili olarak Sağlık Bakanlığı
ile Milli Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı arasında imza edilen
protokollerin farklılığından kaynaklanan bu uyuşmazlıklar sebebiyle, esasında
her ikisi de ‘’Zorunlu Yer Değişikliğine tabi personel’’ olan ‘’Emniyet
Hizmetleri Sınıfı’’ personel ile ‘’Türk Silahlı Kuvvetlerinde Görev yapan’’
personelin eşi olan Sağlık çalışanları arasında, ‘’eşitlik ilkesine’’ ve
‘’Ailenin korunması’’ ilkesine aykırı durumlar ortaya çıkmaktadır.
Türk Silahlı Kuvvetlerine mensup personelin eşi olan sağlık
çalışanlarının ‘’aile birliği mazeretine’’ dayanan yer değişikliklerinde, TSK
personeli kişinin zorunlu yer değişikliği sebebiyle görev yerinin belirlendiği
tarihten itibaren bu personelin eşi olan Sağlık çalışanlarının da ‘’Aile
Birliği Mazeretine’’ bağlı yer değişikliği işlemlerine başlanılmakta ve bu yer
değişiklikleri eşler arasında eş
zamanlı olarak yapılmakta,
Ancak eşi ‘’Emniyet Teşkilatında’’ ‘’Emniyet Hizmetleri
Sınıfında’’ görev yapan Sağlık çalışanının ‘’Aile birliği mazeretine bağlı’’
yer değişikliklerinde, Emniyet teşkilatında görev yapan eşinin; göreve
başlayarak, bu yönde bir belge ibraz etmesi talep edilmekte ve bu görev yeri
değişiklikleri eş zamanlı olarak
yapılamamaktadır.
Bu durum sebebiyle hem sağlık çalışanı hem de sağlık çalışanının
Emniyet Teşkilatında görev yapan ve zorunlu yer değişikliğine tabi olan eşi,
mağdur olmaktadır. Emniyet teşkilatında görev yapan personel, sağlık çalışanı
eşinden önce görev yerine gitmekte, eşi henüz kendisiyle gelemediği için; eşini
ve çocuklarını tayin edildiği yerde bırakmakta, bu kişi gittiği görev yerinde
uzunca bir süre düzen kuramamakta, ev ve aile birlik ve düzeni bozulmaktadır.
Benzeri bir mağduriyet sağlık çalışanı açısından da oluşmakta, sağlık çalışanın
da aile birliği bozulmakta, var ise bu kişilerin çocukları ya annesinden ya da
babasından ayrı kalmakta, sahip oldukları ev düzenini zorunlu yer değişikliğine
tabi personelin görev yerinde kurmakta zorluklar yaşamaktadırlar.
Hem yaşanacak mağduriyetlerin önlenmesi, hem de uygulamanın
Anayasanın 17. Maddesinde tanımlanan ‘’Eşitlik İlkesine’’ uygun hale
getirilmesi amacıyla; gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılarak,
eşi zorunlu yer değişikliğine tabi sağlık çalışanlarının aile birliği mazeretine
bağlı yer değişikliklerinin, zorunlu
yer değişikliği ile görev yeri değişen eş ile aynı anda yapılabilmesi için
gerekli hukuki zemin ve idari uygulamaların oluşturulması, bu yol ile
eşi TSK personeli olan sağlık çalışanına sağlanan hakların; eşi Emniyet Hizmetleri
Sınıfında görev yapan ve zorunlu yer değişikliğine tabi olan sağlık
çalışanlarına da tanınması talebiyle, Sağlık
Bakanlığına başvuruda bulunulmuştur.
Dr. Derya UĞUR
Genel
Sağlık-İş Genel Başkanı