“Alt Bölge Atama” Talebinin Reddine Dair “Yetkisiz İl Sağlık Müdürünün İmza Attığı” İdari İşlemi İptal Ettirdik!
Niğde’de 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonu'nda "Acil Tıp Teknisyeni" olarak görev yapan Genel Sağlık-İş üyesi, idareye başvurarak, alt bölge statüsünde olan bir istasyona naklen atanma talebinde bulunmuştur. Üyemizin söz konusu talebine istinaden “altında İl Sağlık Müdürünün imzası bulunan” idari işlem içeriğinde, “…Bakanlığımızca atama talep edilen kuruma KPSS-2021/10 ile sözleşmeli personel ataması yapılması planlandığından anılan dilekçeye ilişkin olarak herhangi bir işlem yapılamamıştır." denilerek, üyemizin talebinin reddine karar verilmiştir.
Sendikamıza hukuki destek için başvuran üyemize, “derhal” hukuki destek verilmiş ve Sendikamız Hukuk Müşavirliğince Aksaray İdare Mahkemesi’nde iptal davası açılmıştır.
Yargılama sonucunda, Aksaray İdare Mahkemesi tarafından; “…5442 sayılı İl İdaresi Kanunu'nun yukarıda metnine yer verilen 8/C maddesinde açıkça belirtildiği üzere, ildeki bütün memurların nakil ve tahvillerini yapma yetkisi, ilgili idari şube başkanının inhası üzerine il valisine ait bulunmaktadır. Her ne kadar, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 371. maddesinin 3. fıkrasında yer alan “İl sağlık müdürleri Bakanlığın il düzeyindeki hizmetlerinin etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur; Bakanlığın düzenlemeleri çerçevesinde il düzeyinde personelin adil ve dengeli dağılımını yapar ve bu amaçla il içinde personel nakil ve görevlendirme işlemlerini doğrudan gerçekleştirir” hükmüne yer verilmiş ise de; Anayasamızın 104. maddesinin 17. fıkrasında yer alan “...Kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması halinde, kanun hükümleri uygulanır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükümsüz hale gelir” hükmü gereğince, olayımızda 5442 sayılı Kanunda yer alan düzenlemenin uygulama alanı bulacağı tartışmasızdır.
Uyuşmazlıkta; dava konusu işlem incelendiğinde; davacının, atanmamasına dair işlemin, il sağlık müdürünün olumlu veya olumsuz görüşü (inha etme veya etmeme teklifi) üzerine yetkili makam olan il valisi ya da vali vekili tarafından sonuçlandırılması gerekirken, belirtilen hukuksal sürece riayet edilmeksizin, il sağlık müdürünce tesis edilen işlemde, yetki yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.” denilerek, ret idari işleminin iptaline karar verilmiştir.
Kararı değerlendiren Genel Sağlık-İş Genel Başkanı Derya Uğur, “Bugüne kadar birçok üyemizin “geçici görevlendirilmesine” ya da “naklen atanmasına” dair idari işlemlerin altında “yetkisiz” İl Sağlık Müdürlerinin imzası bulunması nedeniyle, emsal kararlara imza atmıştık. Bu kez de üyemizin, “atanma talebinin reddine dair idari işlemin altında” yetkisi bulunmayan İl Sağlık Müdürünün imzasının olması nedeniyle emsal nitelikte yeni bir karara imza atmış durumdayız. Böylece, son dönemde “yetki gaspı” niteliğindeki yetkisiz idari işlemlerine devam eden, ısrarla devam ettiği yetkisiz işlemleri alışkanlık haline getiren İl Sağlık Müdürleri, bir yetki dersi daha almıştır.
Aksaray İdare Mahkemesi kararı, bu türden hukuksuzluklara maruz kalan üyemiz olsun olmasın tüm sağlık emekçileri için önemli bir hukuki kazanımdır. Bu karar, bundan sonraki görevlendirmelerde, “idare tarafından uyulması zorunlu bir karardır.” Artık İl Sağlık Müdürleri, bu yetkiyi kullanamayacaklardır. Her zaman belirttiğimiz gibi Genel Sağlık-İş, hukuksuzluk neredeyse orada olacak ve üyelerinin yöneticilerden gelen her türlü haksız, hukuksuz ve sırf cezalandırma maksatlı idari işlemleriyle mücadele etmeye devam edecek ve bu mücadelesinden asla vazgeçmeyecektir. İdareciler, görevlerini kötüye kullanıp, kendilerine verilen yetkinin sınırsız olduğunu düşünerek, yetkisiz idari işlemlere imza attıkça, karşılarında Genel Sağlık-İş’i bulmaya devam edeceklerdir.” diye konuştu